مصارف ظروف یکبار مصرف چیست ؟

مصارف ظروف یکبار مصرف چیست ؟

بدون شک همه ی ما از ظروف یکبار مصرف در زندگی خود، تاکنون استفاده کرده ایم. ظروف یکبار مصرف به ظروفی گفته می شوند ، که مواد تشکیل دهنده ی آن ها یا پلاستیکی و یا کاغذی می باشند، اگر دقت کرده باشید امروزه بیشتر غذاها و خوراکی هایی که از رستوران ها، سوپرمارکت ها، مراکز عمومی و … تهیه و مصرف کرده اید، در ظروف یکبار مصرف نگه داری شده بودند، ظروف یکبار مصرف توسط ، دو مدل دستگاه نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ تولید می شوند. این ظروف به دو دسته تقسیم می شوند: یک دسته ظرف هایی هستند که، مناسب مواد غذایی و مایعات سرد هستند، و دسته ی دیگر مناسب غذاها و مایعات داغ می باشند. دراین مقاله قصد دارم شما را با مواردی که در آن از ظروف یکبار مصرف استفاده می شود، آشنا کنم. پس در این مقاله با من همراه باشید.

ظروف یکبار مصرف نسبت به ظرف های دیگر ارزان تر و پر مصرف تر هستند، اما به دلیل پلاستیکی بودن آنها بهتر است از ظروف یکبار مصرف کمتر استفاده کنیم، تا هم به حفظ محیط زیست و هم سلامت خود کمک کرده باشیم. اکثر مردم امروزه به جای استفاده از ظرف های شیشه ای و چینی ترجیح می دهند از ظرف های یک بار مصرف استفاده کنند، زیرا این ظروف سبک بوده و وزنی ندارند، نشکن هستند و نیازی به شست و شو ندارند، بنابراین استفاده از آن ها به صرفه تر است. ظروف یکبار مصرف به شکل لیوان، بشقاب، کاسه و بطری و … تولید می شوند. از این ظروف در نگه داری از مواد غذایی چرب، بطری آب میوه ها، برای مایع های شوینده و محلول های شست و شو، بطر ی های روغن مایع، محصولات لبنی مانند: ماست، شیر و دوغ و پنیر، برای جابه جایی و فروش و نگه داری غذا هایی مانند : آش و حلیم و شله زرد، برای بسته بندی مرغ و ماهی و گوشت، در خانه و مراسم ها، جلسات اداری، رستوران ها، برای پذیرایی، و پخش و توزیع استفاده های بسیاری می شود. در ادامه این مقاله به صورت کلی تر مصارف ظروف یکبار مصرف چیست بررسی خواهد شد.

انواع ظروف یکبار مصرف :

پلاستیکی :

مواد تشکیل دهنده ظروف پلاستیکی از چند مدل ماده ی پلیمری مانند: PVC ،HDPE ،LDPE ،PP،Ps می تواند باشد، هر کدام از این مواد می تواند یک ویژگی خاص به ظرف بدهد. بیشترین تولیدات این ظروف از جنس پت، پی وی سی، پلی پروپیلنی و پلی استایرنی می باشند.

کاغذی :

از آنجایی که مواد اولیه ظروف کاغذی در ایران تولید نمی شوند، این ظروف بیشتر وارداتی هستند، و زیباترین ظروف یکبار مصرف می باشند زیرا هر طرح و لوگویی می توان روی آن ها قرارداد، و به دست مصرف کننده رساند، این ظرف ها بیشتر در رستوران ها و کافی شاپ ها استفاده می شوند و نسبت به حرارت، مقاومت بالایی دارند و می توان مایعات داغ و یا غذا های داغ درون آنها قرارداد. مانند: سیب زمینی ،چای ، قهوه و … علاوه بر این به دلیل جنس کاغذی بودنشان در محیط زیست به خوبی جذب می شوند.

مصارف ظروف یکبار مصرف چیست

 

فومی :

این ظروف سبک و بی وزن بوده و نسبت به ضربه و گرما عایق هستند، و گزینه مناسبی برای نگه داری غذا و شیرینی هستند، زیرا فرم آنها تغییر نمی کند و همچنین این ظرف ها به گونه ای ساخته شده اند که غذا در آن فاسد نشود.

گیاهی :

این نوع ظروف یکبار مصرف از نشاسته و ماده ی پلاستیکی pp و با اضافه کردن یک سری مواد افزودنی به آن ها تهیه می شوند، دستگاه های تولید کننده این ظروف قابلیت ساخت ظروف پلاستیکی را نیز دارند، زیرا به شباهت دستگاه های پلاستیکی می باشند.

آلومینیومی :

ظروف آلومینیومی نسبت به ظروف دیگر گرما را بیشتر در خود نگه می دارند، و می توانید از آنها برای گرم نگه داشتن غذای خود، بدون اینکه واکنشی با غذای شما بدهند و باعث تغییر در طعم و مزه ی غذا شوند، استفاده کنید همچنین این نوع ظروف را می توان در فر یا مایکروفر قرار داد.

مصارف ظروف یکبار مصرف چیست

مصارف ظروف یکبار مصرف چیست

امروزه به دلیل مصرف زیاد لیوان یکبار مصرف ، در رستوران ها، کافی شاپ ها، در مسافرت ها و به ویژه در مکان های عمومی باعث شده، کارخانه های تولید لیوان یکبار مصرف، محصولات خود را با هدف رفع نیاز مصرفی مردم، برای تبلیغات با حکاکی کردن روی آن ها ارائه می کنند. اما از آنجا که تولید لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی، هزینه سنگینی دارند و بعد از هر بار استفاده دور ریخته می شوند، و به دلیل زمان زیادی که برای بازیافت نیاز دارند و برای محیط زیست نیز مناسب نمی باشند، کارخانه ها تصمیم به تولید لیوان های چندبار مصرف پلاستیکی افتادند، که نسبت به لیوان های پلاستیکی یکبار مصرف، در برابر حرارت و فشار مقاومت بالایی دارند ، و از ماده های پلاستیکی فشرده تهیه شده اند.

چند مزیت لیوان های پلاستیکی چند بار مصرف:

  • این نوع لیوان ها نسبت به حرارت مقاوم بوده، و دمای زیاد را به سطح بیرونی خود انتقال نمی‌دهند.
  • برای سلامت محیط زیست خطری ندارند.
  • از طریق هک کردن بر روی دیواره خارجی آن ها می توان به عنوان یک پیام تبلیغاتی از آن استفاده کرد.
  • نسبت به فشار زیاد مقاوم هستند.
  • امکان مخلوط شدن مواد سازنده آن ، با محتویات داخل لیوان در هنگام خوردن نوشیدنی های داغ وجود ندارد.

تولیدی های لیوان یکبار مصرف، در قسمت انتهایی ظروف و لیوان ها، حروف و اعدادی حک می کنند که نشان دهنده ی مواد تشکیل دهنده ی لیوان و موارد استفاده از آن می باشد. بنابراین دانستن این حروف و اعداد، برای سلامت شما و طرز استفاده درست از آن ها مهم و ارزشمند می باشند. این اعداد هر قدر کوچکتر حک شده باشند، نشان دهنده ی این است که، محتویات داخل لیوان کمتر می تواند با مواد تشکیل دهنده ی لیوان مخلوط شوند، و برای سلامت شما مناسب تر می باشند، در ادامه ی مقاله مفهوم دو نمونه ازاین اعداد حک شده را ، برای شما بازگو خواهم کرد.

به عنوان مثال : اگر اعداد حک شده در انتهای لیوان یا ظروف، در رده ی 1 یا 2 باشد، به این معنا است که مواد تشکیل دهنده ی آن ها بی خطر هستند، و بیشتر برای مصرف غذا ها از این رده استفاده می کنند، اما به دلیل امکان نفوذ باکتری ها به داخل آن ها بهتر است، فقط یکبار از آن ها استفاده شود. بطری های آب معدنی نیز، از مواد رده ی 1 یا 2 ساخته می شوند. اگر عدد زیر لیوان یا ظرف یکبار مصرف در رده ی 7 قرار  داشت، بدان معناست که، این ظروف در دوره های بازیافت طولانی مدت بوجود آمده اند، و نباید از آن ها در مصارف غذایی استفاده کرد.

مصارف ظروف یکبار مصرف چیست

نکته : برخی از افراد سودجو از مواد پلاستیکی بازیافت شده، برای تولید ظروف یکبار مصرف استفاده می کنند. بنابراین به حروف و اعداد حک شده و علامت استاندارد در زیر ظروف یکبار مصرف توجه کنید.

ممنون که در این مقاله با من همراه بودید، امیدوارم با نکات گفته شده در این مقاله ، توانسته باشم با انتخاب درست ظروف یکبار مصرف به هنگام استفاده از آن ها به سلامت شما ومحیط زیست کمک کرده باشم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *